zondag, september 19, 2010

Expotips 19

Tentoonstellingen die ik graag zou bezoeken:
>"Renaat Braem 1910-2010", een expo over de architect Renaat Braem (foto) in DeSingel in Antwerpen, van 1/10/2010 tot 9/1/2011. Ik ben fan sinds ik als kind in zijn paviljoen in het Middelheim park speelde. Op de unief kwam ik dan weer graag in het prachtige ellipsvormige rectoraatsgebouw van zijn hand. Done!
>Een expo over het werk van Basquiat in het Musée d'Art Moderne in Parijs, van 15/10/2010 tot 30/1/2011. Een bijdrage in Metropolis over deze jong gestorven schilder deed mij echt zin krijgen om te gaan kijken. Pure Art Brut eigenlijk, maar dan groter en gedurfder. Eén van de ontdekkingen van Andy Warhol.
>"Een verhaal van misleiding", een expo over het werk van Francis Alÿs in Wiels in Brussel, van 9/10/2010 tot 30/1/2011. We hebben allemaal wel al een filmpje van hem gezien, o.a. dat waarin hij een smeltend blok ijs door Mexico stad duwt. Maar deze uitgeweken Belgische kunstenaar maakt ook schilderijen. Ik ben benieuwd.
>Een expo over het werk van Anselm Kiefer in het KMSKA in Antwerpen, van 23/10/2010 tot 23/1/2011. Niet dat ik zo een grote fan ben van zijn grote schilderijen maar een grote expo over deze grote schilder in het kleine België mag je eigenlijk niet missen. Zijn werken zullen mooi staan in het voor renovatie gestripte KMSKA. Done!
>"Knockin' on heaven's door", een expo over het werk van Wim Delvoy in de Bozar in Brussel, van 20/10/2010 tot 23/1/2011. Een hedendaagse kunstenaar waar je moeilijk kan naastkijken. Zelfs niet als je de Bozar voorbijloopt want op het dak staat momenteel aflevering 3 van zijn hemelreikende gotische toren in CORTEN staal. Done!
>"Victimes de la Passion", een expo over het werk van Robert Devriendt in Museum M in Leuven, van 8/10/2010 tot 16/1/2011. Over de geschilderde filmpjes van Devriendt had ik het hier eerder al een keer. Er zullen oude maar ook een aantal nieuwe reeksen worden getoond. Altijd de moeite. Bovendien ben ik nog niet in het nieuwe Museum M geweest. Done!

Labels:

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Er is ook een goeie film van Julian Schnabel over het leven van Basquiat
raf

5:18 p.m.  
Blogger Geert Thijs said...

Een schilder die een film maakt over een schilder, kan niet beter.

9:23 p.m.  

Een reactie posten

<< Home