vrijdag, april 30, 2010

De beste Belgische kunstwinkel

Art Brussels, je moet het gewoon gezien hebben. Geen enkele beurs in België heeft dezelfde internationale uitstraling. Ik verzeilde eerder dit jaar op Lineart en het verschil is hemelsbreed. Er waren twee hallen gereserveerd, één met de gevestigde en één met de jonge galerijen. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar de tweede categorie. Kunst van beginnende kunstenaars zou overigens goedkoop zijn. Een gevolg van de crisis die immers vooral de prijs van gevestigde kunst de hoogte in drijft. Ik heb niet geïnformeerd naar de prijzen eerlijk gezegd. Ik heb kunst verzameld met mijn ogen. Mijn hoogstpersoonlijke selectie van werken vind je hieronder. 


Huis èn schilderij zijn van Eric Corne. Merk op dat het huis ook is afgebeeld op het schilderij. Een mooie combinatie voor de kinderkamer.



Een impressionant werk van Stephane Balleux. Zijn zwart-wit schilderijen vind ik wel beter. Ook mooie werken van Hell'O-Monsters bij Think 21.



Je hoort alsmaar meer van Nick Ervinck. Zijn sculpturen zijn geheel digitaal ontworpen. Hij zette onlangs een sculptuur neer op het dak van een gebouw in Gent. Bij dezelfde galerij vind je ook het schitterende schilderwerk van Joris Ghekiere.



Alles in deze kamer is getekend, zelfs de vloer. Bemerk de persiflage op een werk van Ensor achteraan. Alles van de hand van Abetz&Drescher, een Duits kunstenaarsduo.



Werk van Anoniem. Mooi met die doorschemerende ondergrond en de grafische kwaliteit (het heeft iets van een houtsnede). 



Ha, galerij Kleindienst. Die hebben één van mijn favoriete schilders in hun portefeuille, namelijk Tilo Baumgärtel. Maar deze verleidelijke werken zijn van Falk Gernegroß.



Perverse potloodtekeningen op groot formaat van Peter Feiler.



Dirk Zoete vindt de agrarische sector geheel opnieuw uit.


Rinus Vandevelde, mijn absolute favoriet. Galerij Zink vertegenwoordigt ook Marcel Van Eeden, nog een houtskoolvirtuoos.


Luc Dondeyne bij galerij Transit. Gaat ook al jaren mee, presenteert dit maal werk van kleiner formaat. Van Transit krijg ik trouwens al jaren gratis tickets voor Art Brussels, waarvoor dank.


Die goeie ouwe Jan Van Riet, bij Zwart Huis.


Geen idee wie hierachter schuilt. Erwin Wurm misschien?


Een golf van minirobots. Misschien wel een trend: de betaalbare multipel.


Charlotte Beaudry bij Alicday. Onze eigen Elizabeth Peyton?


Heel bijzonder, deze werken van Henrik Samuelson. Een zeer grafische stijl en heerlijk surrealistische taferelen.


Doe mij maar deze Wim Delvoy en Pol Mara.


Folkert De Jong: onlangs nog te zien in Groningen. Ik ben gaan kijken, dus een bespreking volgt. Waar de evolutie van de hedendaagse schilderkunst eerder beeldgestuurd is, is die van het beeldhouwen materiaalgestuurd. De Jong heeft in dat opzicht een "giant leap" bewerkstelligd door het gebruik van styrofoam (een soort isomo) en polyurethaan schuim (bouwschuim). 


Beeldhouwkunst op zijn smalst.


O, wat zou ik dit snoezige beeldje van McCarthy graag in huis hebben. Maar zoals altijd bij deze kunstenaar zit er een haakje aan.


Werk van Anoniem. Raoul Dufy op speed.


Prachtig werkje van Benjamin Moravec. Je weet niet wat je ziet want het is verpixeld.


Een kruising van Balthus en Dubuffet.


Aan de muur: mooi spul van de legendarische Raymond Pettibon. Verkrijgbaar bij Gladstone, een galerij uit New York. Met nota bene een filiaal in Brussel waar binnenkort zelfs een expositie met Pettibon's werk loopt. 


Ooit gehoord van Sigrid Holmwood? Bij deze. Breughel met fluo.  


Een leuke Nick Andrews bij De Zwarte Panter.


Een uit de kluiten gewassen ingekleurde ets van Fred Bervoets. Misschien een beetje te druk voor in de living.


Versteende technologie uitgebeeld door Anoniem.


Brigitte Waldach is ook weer van de partij. Mooi met die rode inkt en uitgekiende cadrages. 


Very Wim Delvoy maar niet van hem. Zo één blikje zou wel mooi staan op de schoorsteenmantel.


Deze spiegeltjes volgen diegene die ertussen loopt. Je voelt je nooit meer alleen.
Nog enkele kunstenaars van wie ik geen werk kon fotograferen: Gabi Hamm bij Conrads, Tatjana Gerhard bij Deweer, Daniel Pitin bij Geukens & De Vil, Edi Hila bij JGM, Michael Venezia bij Greta Meert, Berend Strik bij Stephane Simoens en Ryuta Amae bij Traversée.

Labels: