maandag, juni 15, 2009

Expotips 14

Tentoonstellingen die ik graag zou bezoeken:
> Een overzichtstentoonstelling van het werk van Per Kirkeby in Tate modern (Londen) tot 6/9/2009. Schildert prachtige abstracte werken op groot formaat geïnspireerd op de natuur. Ook bekend van zijn sculpturen in baksteen, waarvan er naar ik meen eentje in het Middelheim staat. Op onze reis naar Denemarken heb ik al prachtig werk van hem mogen bewonderen.
> "Grenzen van Verlangen/Boundaries of Desire", een overzichtstentoonstelling van het werk van Terry Rodgers in het Scheringa Museum in Spanbroek (Nederland), tot 13/9/2009. Ik zag ooit een paar schilderijen van hem in de Kunsthal in Rotterdam. Hij beeldt feestjes af met halfnaakt schoon volk dat zich dood amuseert.
> "Picture Palace", een expo met werk van Hans Vandekerckhove in de Zebrastraat in Gent, tot 26/07/2009. Ik bezocht ooit met Kunstwerk(t) het atelier van deze schilder. De mens in het landschap is zijn thema. Hij beeldt dat op een magisch realistische manier uit, erg "seventies" eigenlijk.
> "Raised Eyebrows / Furrowed Foreheads : Part III", een expo met werk van John Baldessari (foto) in Galerie Greta Meert in Brussel, tot 25/07/2009. Deze artiest krijgt binnenkort een overzichtstentoonstelling in de Tate Modern. Typerend voor zijn werk is de combinatie van zwart-wit foto's en kleurvlakken. Onze eigenste Koen van Den Broeck werkte onlangs nog met hem samen.
> "MyPainting.NU", een expo met o.a. werk van Jean-Marie Bytebier, Kris Van Dessel, Luc Tuymans, Olphaert Den Otter, Thierry De Cordier, Tina Gillen, Wilhelm Sasnal, in Lokaal01 in Breda (Nederland), tot 12/07/2009. Stand van zaken van hedendaagse schilderkunst. Van Kris Van dessel heb ik momenteel via Kunst In Huis een werkje te leen. Van Olphaert Den Otter zou ik graag eens een werk in het echt zien, het lijkt een middeleeuwse schilder maar niets is minder waar.
> "A Painter's Lullaby", een expo met werk van Jan Van Imschoot in CIAP in Hasselt, tot 14/8/2009. Sinds zijn vorige expo ben ik terug enthousiast.
> "Fading", een expo met werk van o.a. Stephan Balleux, Michaël Borremans, Jan De Vliegher, Robert Devriendt, Luc Dondeyne, Joris Ghekiere, Tina Gillen, Karin Hanssen, Thomas Huyghe, Stéphanie Leblon, Luc Tuymans, Koen Van Den Broek, Guy Van Bossche, Jan Van Imschoot en Cindy Wright, tot 13/09/2009 in het Museum van Elsene in Brussel. Een expo met werk van zowat al mijn favoriete schilders, is dat mogelijk? Done!

Labels: