zaterdag, maart 28, 2009

Expotip12

Tentoonstellingen die ik graag zou bezoeken:
> Een expositie met nieuw werk van Kati Heck in Stella Lohaus Gallery in Antwerpen, tot 2/5/2009. Ik leerde haar schilderijen kennen op Pushing the Canvas en in galerij Annie Gentils. Wat een kunstenares! Het zou maar om een paar schilderijen gaan, maar zelfs als het er maar één was dan ging ik nog kijken. Done!
> "Panaroma", een dubbelexpositie met werk van Tom Liekens (foto) in Bains Connective en in Actionfields in Brussel, resp. tot 5/4 en tot 19/4. Alweer een schilder van Pushing the Canvas! Grote doeken waarop de dieren van het grote bos optreden in grimmige scènes in kitsherig geschilderde landschappen. In Actionfields zijn de voorstudies van de doeken te zien. Done!
> "Elixir", een videoinstallatie van Pipilotti Rist in Boijmans van Beuningen in Rotterdam, tot 10 mei. Normaal gaat het hier enkel over schilders, maar voor Rist maak ik graag een uitzondering. Ik zag al verscheidene video's van haar, o.a. in het Muhka en ooit ook in Brugge. Heel sensuele filmpkes met enthousiast bloeiende planten en naakte onderwaterlichamen en fantastische soundscapes.
> "Beaufort 03", kunst aan zee in het Mu.ZEE in Oostende en op diverse plaatsen aan de kust, tot 4/10/2009. Is dit echt nog maar de derde keer? Ik heb de indruk dat ik al veel meer Beaufort's meegemaakt heb. In elk geval steeds een mooi excuus om naar de kust te gaan, met sculpturen op het strand en een expo in Oostende. Dit keer ook een mooie gelegenheid om het nieuwe PMMK (nu Mu.ZEE) te ontdekken.
> "Emile Claus en het landleven" in het MSK in Gent, tot 21/06/2009. Emile Claus is één van de favoriete schilders van mijn vader. Deze impressionist wist het zware boerenleven van rond 1900 heel aantrekkelijk voor te stellen. Boerenmeisjes op blote voeten in tegenlicht, koeien die de rivier oversteken, een karakterkop in boerenkiel etc. Toen landbouw nog een ambacht was. Een beetje braaf maar toch de moeite waard.

Labels: