zaterdag, maart 07, 2009

Expotip 11

Tentoonstellingen die ik graag zou bezoeken:
> "La fabrique des rêves", een expositie met werk van Giorgio de Chirico in het Musée d’Art moderne de la Ville de Paris, van 13/2/2009 tot 24/5/2009. Een grote overzichtstentoonstelling, wordt tot de surrealisten gerekend. Lang geleden al ben ik gevallen voor zijn stadgezichten met verlaten gaanderijen en monumenten en passerende stoomlocomotieven en lange schaduwen en hier en daar een spelend kind. Een woord dat ik met de Chirico associeer is "metafysica", maar vraag me niet waarom. Done!
> "Van Dyck and Britain", een expositie met vooral werk van Anthony van Dyck in de Tate Britain in Londen, van 18/2/2009 tot 17/5/2009. Een tentoonstelling die met superlatieven overladen wordt, in tegenstelling tot de expo "Da Van Dyck a Bellotto" in Brussel. Groot-Brittanië kan dan ook veel meer aanspraak maken op deze beroemde leerling van Rubens, de schilder werkte het grootste deel van zijn loopbaan voor de Engelse aristocratie. Hij mocht zich sir Anthony van Dyck noemen en is zelfs in Londen begraven.
> Portretten van Gerhard Richter, in de National Portrait Gallery in Londen van 26/2/2009 tot 31/5/2009. Eigenlijk portretten door Gerhard Richter. Van bekenden en onbekenden, maar wel op de typische Richter manier. Dat wil zeggen: fotorealistisch geschilderd maar een beetje wazig, naar eigen zeggen een poging om een objectief beeld te maken. Weg met de interpretatie, geniet van wat je ziet. En nog: figuratief of abstract, er is geen verschil.
> Werk van Glenn Brown, in de Tate Liverpool van 20/2/2009 tot 10/5/2009. Schilderijen van de laatste 20 jaar van deze fascinerende artiest. In 2004 al maakte ik kennis met zijn werk in de Serpentine Gallery in Londen, helaas heb ik geen excuus om naar Liverpool te gaan. Stephan Balleux waarschijnlijk wel, zijn schilderijen zijn duidelijk op die van Brown geïnspireerd. Typisch voor beiden is de manier waarop ze de materialiteit van de verf suggereren, wie goed kijkt ziet dat het slechts een illusie is.
> "Vivante", een expo met werk van o.a. Chris Vanbeveren, van 22/3/2009 tot 25/4/2009 in galerij ArtTrack in Gent. Voor wie het nog niet wist: Chris is mijn leraar op de academie. Krachtige suggestieve schilderstijl met acryl. Eerst internationale landschappen, daarna modelbouw landschappen en nu? ik ben benieuwd! Done!> Art Brussels, van 24 tot 27 april in Brussels Expo. Verplichte kost voor de kunstliefhebber. Vergeet Lineart en dergelijke, Art Brussels is de enige kunstbeurs in België met internationale uitstraling. Allen daarheen, zeker als je een gratis toegangskaart hebt zoals ik. Done!

Labels: