zondag, september 28, 2008

Schilder van de week 1

Klinkt wel goed vind ik: deeee schilderrrr van de weeeek! Via het internet leer ik zoveel nieuwe en interessante schilders kennen. Maar het is een vluchtig medium en hoewel ik meestal een beeld of link bijhoud raken ze snel weer vergeten. Deze rubriek is dus vooral een geheugensteun. Maar zo nu en dan denk ik er wel eens een schilder tussen te smijten die ik al langer ken, kwestie van hem terug wat onder mijn en uw aandacht te brengen. Om te beginnen een Amerikaanse schilder die ik nog niet zo lang geleden op het spoor kwam. Zijn naam is Bruce Wilhelm (of is het Wilhelm Bruce). Hij maakt eigenlijk zgn. "animated paintings", zijn statisch werk is daarvan het nevenproduct. Sommige van die bewegende schilderijen kan je bewonderen op internet, ze zijn ongelofelijk goed gemaakt. Er staan dikwijls paarden op, ontleend denk ik aan die typische ruitertaferelen die je vroeger op dienbladen en koekjesdozen aantrof. Alleen galloperen de paarden hier gezwind door het beeld om dan al snel uiteen te spatten in abstracte kleuren en vormen. Hij schildert op papier en knipt daaruit dan organische vormen waaronder hij andere schilderijen legt. Op zich al een goed idee, dat nog aan waarde wint bij de animatie. Hij is naar eigen zeggen met animatie begonnen om het statisch karakter van de "schilderijententoonstelling" uit te dagen. Ik zou wel eens naar de opening van één van zijn exposities willen gaan! Als ik nog eens in Amerika ben... Filmpjes van zijn geanimeerde schilderijen vind je hier, de schilderijen zelf kan je hier bewonderen.

Labels:

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik vind het prachtig werk.

Bedankt mij die schilder te leren kennen.

Ma

8:25 a.m.  
Blogger Geert Thijs said...

Het schilderij op de foto is afgeleid van een werk van George Stubbs. Ik herinnerde me dat werk van de expositie British Vision in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Gent eerder dit jaar. Een afbeelding vind je hier.

11:10 p.m.  
Blogger Geert Thijs said...

Ik vond hier nog een interessant interview met de schilder. Waaruit ik onthoud dat het allemaal draait om het maken van "happy mistakes". En dat hij een helper heeft die o.a. geprojecteerde beelden natekent!

10:10 p.m.  

Een reactie posten

<< Home