zaterdag, april 07, 2007

Eigen werk 9


Eindelijk heb ik eens een schilderij kunnen maken waarvan ik tevreden ben. En ik niet alleen blijkbaar, van verschillende medestudenten kreeg ik positieve commentaar en ook Chris Vanbeveren, mijn schilderleraar, vond het werk geslaagd. Het goede resultaat is mee aan hem te danken, want een paar weken gelden hebben we eens een round-up gemaakt van alles wat ik tot nu toe fout deed. Dat was nogal wat en kreeg van Chris volgende tips:
· Voeg niet teveel water bij acrylverf, de verf behoudt dan zijn bindingskracht en gaat er niet mat uitzien
· Gebruik liever medium ipv water, de verf wordt er transparant door zonder zijn consistentie te verliezen
· Houd de verf nat met vertrager, zo kan je makkelijker verschillende kleuren ineenwerken
· Gebruik een borstel per kleur om vlotter verf van verschillende kleuren op doek te kunnen mengen
· Meng op voorhand de kleuren waarmee je gaat werken, voeg vertrager toe om opdrogen te voorkomen
· Houd je palet proper, zo kan je verf mengen zonder verlies en vermijd je verfresten van een vorige keer
· Gebruik een palet in glas of inox, dat is makkelijker schoon te maken
· Gebruik grotere borstels, dat zorgt voor een frisser en spontaner resultaat
· Zorg dat je tekening goed is, zodat je je kan concentreren op het schilderen zelf
Een strikte toepassing van deze richtlijnen heeft geleid tot bijgaand schilderij met als titel “Enkel de hoogstnodige schmink”. Het is 70cm hoog en 90cm breed en de techniek is acryl op linnen. Het doek is niet zo goed opgespannen, maar dat is weer een ander probleem.

Labels:

1 Comments:

Blogger Ilse Jansoone said...

Bedankt voor de tips!

11:14 p.m.  

Een reactie posten

<< Home