zondag, september 24, 2006

Eigen werk 4


Jullie hadden nog de werkjes te goed die ik in Denemarken heb geschilderd. Het eerste is een gezicht met handen, waarbij het lijf is herleid tot een vormloze massa die alles bijeenhoudt. Ook het gezicht is getransformeerd en geen getrouwe weergave. Boven de linkerhand tekent zich het silhouet af van een springend of dansend figuurtje. Het schilderijtje is in 4 lagen opgebouwd: eerst de gele laag, daarna een eerste tekening van de middentonen in transparant rood, dan de donkerste delen in transparant blauw. Waar rood en blauw (en geel) overlappen ontstaat donkergrijs. De bovenste laag voegt kleur en wit toe waar nodig (lucht, voorgrond, gezicht en handen). Afmetingen: 36 op 30 cm. Techniek: acryl op papier.

Labels:

2 Comments:

Blogger Ilse Jansoone said...

Kei-knap! Zowel van concept als qua beeld. Tof dat je er ook bijschrijft hoe je het hebt opgebouwd. Zo kunnen we ook iets van je schilderstechnieken leren. Door die opbouw van lichte naar donkere kleuren krijg je een heel sterk lichtgevend effect. Dat zal ik ook eens proberen want mijn vorig werk is wat de mist ingegaan door te snel in de opbouw de donkere kleuren te gebruiken.

3:02 p.m.  
Blogger Geert Thijs said...

De techniek heb ik eigenlijk van Klashorst, een Nederlandse kunstenaar. Hij werkte ooit mee aan een pragramma van Teleac over schilderen met acryl. Hij deed dat op zo een ontspannen hilarische manier dat ik zin kreeg om te werken zoals hij. Ik herinner mij dat er 3 afleveringen waren. In de eerste schilderde hij een stilleven bestaande uit een hamburgermaaltijd, in de tweede een Hollands landschap en in de derde een portret van een vriend. Hij leek er maar wat op los te kliederen, maar wist verdomd goed wat hij deed. Meer info op http://www.klashorst.nl. Ik heb denk ik ook nog ergens copies liggen uit het boek dat bij de uitzending hoorde, als je wil zoek ik die eens op.

10:50 p.m.  

Een reactie posten

<< Home