dinsdag, november 02, 2010

Expotips 20

Volgende tentoonstellingen zou ik graag bezoeken:
> Michaël Borremans in Zeno X in Antwerpen, van 22/10 tot 27/11/2010. In De Morgen stond onlangs een boeiend interview met hem. Waarin hij zegt soms beschaamd te zijn dat hij schilder is, zo slecht wordt er tegenwoordig geschilderd. Zelf maakt hij inderdaad wel heel goed werk. Ik ben vooral benieuwd naar zijn naakten (foto), een thema dat hij nu voor het eerst aansnijdt.
> "Public Private Paintings" in MuZee in Oostende, van 9/10/2010 tot 9/1/2011. Schilderkunst van de laatste 10 jaar uit publieke en private collecties. De publieke collecties zijn die van Smak, Muhka en Muzee, voor de private collecties werden 15 verzamelaars bereid gevonden om deel te nemen. Ik zie er in elk geval de juiste namen tussen staan: Bert De Beul, Michael Borremans, Robert Devriendt, Tina Gillen, Jan Van Imschoot, Stephan Balleux, Kati Heck.
> "Een visie op Centraal-Europa" in Brugge, van 22/10/2010 tot 23/01/2011. Een expositie met werk van Centraal-Europese kunstenaars, samengesteld door Luc Tuymans. Ik kan mij eerlijk gezegd niets voorstellen bij "Centraal-Europse kunstenaars", het is mij te doen om individuele kunstenaars en eigenlijk zelfs maar om één kunstenaar. Ik heb het inderdaad over mijn favoriete schilder Neo Rauch, waarvan maar uiterst zelden werk in België te zien. Op naar de Brugse stadshallen! Done!
> "Hareng saur: Ensor en de hedendaagse kunst" in het MSKGent en het SMAK, tot 27/2/2011. Wat ooit El Greco overkwam lijkt nu ook Ensor te beurt te vallen. Hij wordt namelijk meer en meer gezien als een oervader van het modernisme en een inspirator van hedendaagse kunstenaars. Om dat statement kracht bij te zetten wordt zijn werk zowel in het MSK en het SMAK getoond. Er hangt bijpassend werk van actuele kunstenaars. Ik kijk er wel naar uit om nog eens iets van o.a. Jake & Dinos Chapman, Marlene Dumas, Jonathan Meese, Cindy Sherman of Raymond Pettibon te zien. Done!

Labels: