zaterdag, juni 16, 2007

Urbanmag er zijn

Sinds kort mag ik mij tot de journalisten van Urbanmag rekenen. Mijn bericht over Luc Tuymans is onlangs op hun site gepubliceerd. Jaja, ik ben er best wel trots op! Urbanmag is intussen toch een vrij bekend cultuurmagazine op het web. Het onderscheidt zich van andere webzines op dat domein doordat het geheel en al door vrijwilligers wordt gemaakt. Geen commercie dus, zodat er nog plaats is voor onafhankelijke meningen over theater, dans, beeldende kunst, film etc. De kwaliteit van de berichten wordt gegarandeerd door redactieverantwoordelijken per discipline. Zij kunnen de journalisten indien nodig bijsturen, bv. op taalkundig vlak. Urbanmag is niet biologisch afbreekbaar zeggen ze zelf, waarmee letterlijk wordt bedoeld dat ze enkel op het web te vinden zijn. Dat biedt het voordeel dat directe interactie met de lezer mogelijk is, hoewel die het op dat vlak nog wat laat afweten: er zijn niet zo veel reacties op de artikels te vinden. Toch stemmen maandelijks zowat 6000 mensen af op Urbanmag, dat is ruim 10 keer meer dan het volk dat ik met mijn eigen blog weet te lokken. Ze werken ook samen met andere gelijkaardige initiatieven, bv. met het papieren cultuurmagazine Rekto:verso. Ze worden ook door diverse cultuurmanifestaties zoals Kunstenfestivaldesarts uitgenodigd om de verslaggeving te doen. Een ideale manier om, vermomd als journalist, te komen waar je anders misschien nooit zou geraken. Momenteel bestaat bv. de mogelijkheid om op die manier naar Kassel te gaan, Urbanmag heeft met dat doel een subsidiedossier goedgekeurd gekregen. Helaas heb ik al afspraken gemaakt om zelf te gaan met een paar kunstvrienden. Of misschien juist goed, stel dat ik Luc Tuymans moest interviewen!