zondag, november 30, 2008

Schilder van de week 3

Sommige schilders zijn echte verleiders. Ze weten zoveel in één schilderij te stoppen dat je niet anders kan dan bezwijken. Hans Bruyneel is zo een schilder. Je krijgt kleur en materie en vorm en beeld, allemaal in één pakket. Hij geeft je figuratie, hier portretten van TV en vakantiekiekjes, maar de verf speelt zeker geen bijrol. Je ziet de vegen en vlekken en lagen waaruit het beeld is opgebouwd. Hoe doet een schilder dat toch, de realiteit met louter verf weergeven? En daar dan zelfs nog een dimensie aan toevoegen? Misschien vind ik die vraag zo interessant omdat ik zelf schilder. Maar ik denk dat om het even welke toeschouwer het leuk vind om te zien hoe uit louter materie een beeld wordt gecreëerd. Inzage in het scheppingsproces weetjewel, of klinkt dat wat te religieus? En er zijn nog wat extraatjes. Bijvoorbeeld waar hij zich op TV beelden heeft gebaseerd, is het kleurgebruik in overeenstemming met de bron (RGB). En op de kiekjes versterken de felle kleuren het vakantiegevoel of de borstelstreken de stadsdynamiek. Ik ken Bruyneels werk al een tijdje, ik zag ooit werk van hem in galerij Link in Gent en ik was er direct mee weg. Figuurlijk dan toch, want er hangt al een stevig prijskaartje aan zijn schilderijen en aquarellen. Maar je kan altijd werk van hem uitlenen bij Kunst in Huis, dat scheelt in de portemonnee. Als uitsmijter nog een paar referenties. Een schilder die enigszins met hem verwant is is Sam Dillemans, zeker als het over de portretten gaat. De andere werken doen mij dan weer denken aan Jan De Vliegher. Ik wil daarmee geen afbreuk doen aan Bruyneels uniek talent, ik bedoel deze referenties echt wel als als een compliment.

Labels:

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Afgelopen zaterdag op de Pan in Amsterdam werden wij verleid door een werk van hans Bruyneel. Daar maakten wij precies mee wat zo treffend is omschreven in deze column: "Sommige schilders zijn echte verleiders. Ze weten zoveel in één schilderij te stoppen dat je niet anders kan dan bezwijken. Hans Bruyneel is zo een schilder. Je krijgt kleur en materie en vorm en beeld, allemaal in één pakket. Hij geeft je figuratie, hier portretten van TV en vakantiekiekjes, maar de verf speelt zeker geen bijrol." We zijn nu trotse eigenaar. Bezweken!

10:14 p.m.  

Een reactie posten

<< Home