zondag, maart 23, 2008

Eigen werk 18

Ik ben een beetje aan het worstelen met mijn laatste schilderij. De achtergrond is goed gelukt, maar het personage dat erop staat ben ik nu al voor de 4de keer aan het herdoen. De eerste versie was nog de beste, maar mijn leraar vond het toch niet vlot genoeg geschilderd. Dat heeft me aangezet om mijn schetsboek te heropenen en wat te oefenen. Het resultaat zie je hiernaast en ook hier. Ik heb gewoon de basiskleuren op mijn palet gedaan en ben zonder schets beginnen schilderen. De techniek is nat-in-nat. Het is erg leuk om doen, het geeft een erg materieel gevoel. Alleen als het beeld te complex is om los uit te hand te schilderen is de lol eraf, het komt er dus op aan om een doenbaar beeld te gebruiken. Wat vinden jullie ervan? Techniek: acryl op papier. Afmetingen: A3.

Labels:

2 Comments:

Blogger Ilse Jansoone said...

Die schets met die 2 mannen vind ik heel goed geslaagd. Vooral dat contrast tussen de pasteuzer geschilderde linkse figuur en dan de transparante, zeer suggestieve rechtse figuur vind ik zeer goed geslaagd. Wat ik bij mezelf wel ondervind ik dat als je zoiets op een perfecte afgewerkte achtergrond moet schilderen, dat dit niet zo goed lukt. Mij lukt het beter om het hele schilderij gelijkmatig op te bouwen. Zo zie je opeens dergelijke contrasten en accenten ontstaan die je dan nog meer kunt versterken. Ik ben benieuwd hoe je je laatste schilderij verder zal oplossen.

12:54 p.m.  
Blogger Geert Thijs said...

Ik had gewoon geen tijd meer om de tweede man af te werken. Maar het zijn dergelijkke toevalligheden die soms mooie dingen doen ontstaan. Soms, want het toeval helpt niet altijd. Goede suggestie om mijn schilderij gelijkmatig op te bouwen en zo dergelijke dingen te zien. Chris had mij dat ook al eens gezegd. Maar aangezien ik mijn schilderij voorbereid in Photoshop zou ik er eerder daar al mijn proces op moeten afstemmen. Nu wil ik vooral dat wat ik in Photoshop heb voorzien een beetje vlotter oogt op het doek. Al schilderend over de compositie nadenken is voor mij voorlopig nog een brug te ver. Mijn laatste schilderij is ondertussen klaar, meer daarover binnenkort.

3:14 p.m.  

Een reactie posten

<< Home