woensdag, maart 12, 2008

De beste kunstboekhandel

De beste kunstboekhandel in België is natuurlijk de Copyright. Maar welke is de beste ter wereld? Het lijkt onwaarschijnlijk, maar de kunstboekhandel onder de kunstboekhandels ligt gewoon in Keulen. De zaak heet Walther König Buchhandlung. Twee verdiepen en muren tot vier meter hoog gevuld met de meest exquisiete kunstboeken (foto). Ik doe altijd volgende test: zoek een monografie gewijd aan een vertegenwoordiger van de Neue Leipziger Schule. Boeken over Neo Rauch vind je soms elders nog, maar een boek over Schnell of Baumgärtel of Weischer? Nergens anders, maar hier dus wel. En pas op, de Neue Leipziger Schule is geen louter Duitse maar een internationale stroming in de schilderkunst. Elke kunstboekhandel die zichzelf respecteert zou er een boek over in huis moeten hebben. Gelukkig heeft de zaak nogal wat filialen. Er zijn er een pak in Duitsland (o.a. in Berlijn), maar vooral van belang zijn de filialen in Londen. En dan meer bepaald de afdeling aan Charing Cross Road, het bijhuis in The Serpentine Gallery is wel heel bescheiden. Walther König geeft ook zelf kunstboeken uit en verzorgt nogal wat catalogusuitgaven, o.a. die van het Louisiana Museum in Denemarken. Wat ik er bij mijn bezoek een paar weken terug gekocht heb? Wel, uiteraard een boek van David Schnell. En één van de weinige boeken over Neo Rauch die ik nog niet in mijn bezit had, nl. de catalogus van een expo in Malaga van 2005. Een ander boek dat nog ontbreekt in mijn collectie heb ik maar daar gelaten, meer bepaald een boek met acht originele litho's van Neo Rauch. Ik heb zelfs niet durven vragen om het te mogen inkijken. Normaal voor een boek dat 12.000 Euro kost, denk ik. Gelukkig waren de litho's ook te zien op de expo van Neo Rauch in Brühl, dat moet voorlopig maar volstaan...

Labels: