zondag, juli 08, 2007

Kunst in huis 2

Onlangs heb ik met pijn in het hart de twee werken moeten afstaan die ik geleend had van Kunst in Huis. Exit de prachtige schilderijen van Christophe Malfliet en van Stefan Annerel. Gelukkig heb ik weer twee zeer interessante werken kunnen bemachtigen. Dankzij een tip van de animator van Kunst in Huis Dilbeek wist ik wanneer er een nieuwe lading zou arriveren en dus stond ik zaterdagmorgen als eerste voor de deur. De keuze viel al snel op een schilderij van Jan De Vliegher (foto). Ik ken hem vooral van zijn strandtaferelen. De kleuren van ballen, bootjes, parasols etc. worden onvermengd opgebracht en contrasteren sterk met de neutrale zandkleuren. Detail wordt gewoon weggelaten zodat het van dicht lijkt of je naar een abstract werk kijkt. Van ver blijkt het beeld fotografisch nochtans perfect te kloppen, de kracht van de suggestie dus. Ook het schilderij dat we geleend hebben beeldt een scène op het strand uit, meer bepaald een geel gestreept strandzeil. Dichtbij zie je de smeuïg opgebrachte gele en grijze verf, van iets verder zie je hoe goed daarmee het lichtjes doorhangende en half transparante doek is weergegeven. Perfect. Ook heel goed is de foto van Michael De Lausnay, een foto van een appartementsblok in de Brusselse Modelwijk. Mooi vind ik vooral hoe het formaat is afgestemd op het onderwerp, de kadrering volgt het gelaagd aspect van de architectuur. Jessie heeft nog een cursus gevolgd bij deze fotograaf in het gemeenschapscentrum van Sint-Joost-ten-Node. De fotograaf is tevens historicus, wat zich o.a. uit in de nauwkeurige datering van zijn foto's. Hij is zich sterk bewust van de rol van fotografie bij de geschiedschrijving en geeft zelf het voorbeeld door bv. de geschiedenis van de Brusselse huiskamer fotografisch vast te leggen. Hij fotografeert ook in opdracht van bedrijven en kunsthuizen. Voilà, we kunnen weer zes maand voort dankzij Kunst in Huis.

Labels: