maandag, juni 19, 2006

Eigen werk 1


Tijd om het eens over mijn eigen werk te hebben. Bij het schilderen ligt de nadruk voor mij momenteel niet op de zinnelijke worsteling met verf en doek, maar op het doorgronden van wat ik zie. Ik vertrek van foto’s en wordt gedwongen om uren te kijken naar wat er op deze foto’s staat. Dat blijkt meer te zijn dan wat je in een oogopslag ziet, en toch is de geschilderde weergave niet veel anders dan die eerste impresssie. Eigenlijk ben ik als het schilderij af is daardoor nog nergens. De combinatie van de nageschilderde objecten levert soms een interessant surrealistisch beeld op, maar even vaak ook niet. Ik schilder mijzelf in problemen, want voor compositie, diepte etc. is het dan meestal al te laat. Om dat op te lossen heb ik de hulp van de computer ingeroepen. Ik neem foto’s van de onafgewerkte schilderijen, scan ze in, knip de objecten die er op staan digitaal uit of neem digitale stalen van de textuur. Daarna creëer ik scenes door de objecten in een 3 dimensionele ruimte te plaatsen, ik maak a.h.w. een digitale kijkdoos. In die doos neem ik dan digitale foto’s. In feite zijn dat mijn schilderijen. Compositieproblemen los ik op door de objecten in de doos of de camera te verplaatsen. Ik kan naar believen de kleuren en de belichting manipuleren. En zo voel ik mij op de computer soms meer schilder dan wanneer ik schilder. “It’s all in the mind”!

Labels:

2 Comments:

Blogger Ilse Jansoone said...

Tof werk. Ik kijk ernaar uit om nu en dan je nieuw werk via het web te volgen. Groetjes,

10:19 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

this is psychedelic stuff my dear !!!!........ i do like it very much.....it reminds me of my Pink Floyd years !

12:57 p.m.  

Een reactie posten

<< Home